خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

تفاوت و فرق کوچینگ با منتورینگ چیست؟


 
قيمت 0ريال

تفاوت و فرق کوچینگ با منتورینگ چیست؟
تفاوت و فرق کوچینگ با منتورینگ چیست؟

طبق تحقیقی مشخص شد اکثر افراد فکر می کنند کوچینگ هم مانند مشاوره و منتورینگ است و فرآیندی شبیه مشاوره ، آموزش و منتورینگ دارد، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تفاوت کوچینگ با منتورینگ را مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید دیدگاه درستی در مورد کوچینگ به دست آورید.

کوچینگ چیست ، منتورینگ چیست؟

کوچینگ چیست؟

کوچینگ فرآیندی است که در آن فرد از وضعیتی که هم اکنون در آن قرار دارد به وضعیت مطلوب می رسد و باعث ایجاد آگاهی های عمیق در فرد می شود. اگر میخواهید بصورت کامل با کوچینگ آشنا شوید به سایت مستر بیزینس کوچینگ یا mbc.coach مراجعه کنید.

منتورینگ چیست؟

منتورینگ رابطه ای حرفه ای است که طی  فرآیند آن ، منتور با تجربیات فراوانی که  در مورد موضوع دارد به افراد دیگر کمک می کند تا آن ها به کمک راه حلی هایی که منتور ارائه می دهند مسائل خود را حل کنند.

در ادامه تفاوت کوچینگ و منتورینگ را مورد بررسی قرار می دهیم:

منتورینگ راهکار دادن است . به همین دلیل منتور می تواند ایده های جدید را که فرد بیان می کند و آن ها را با او در میان می گذارد ، مورد بررسی قرار دهد.

اما کوچینگ هنر  آگاهی ، آسان کردن یادگیری، بهبود عملکرد  و رشد و پیشرفت فرد است. با این تعریف کوچ  باعث آگاهی فرد می شود تا خودش بتواند راهکاری پیدا کند.

در منتورینگ فرد از دانش و تجربه خود برای کمک  به دیگران استفاده می کند در صورتی که در  فرآیند کوچینگ ، کوچ نیاز ندارد تا دانش خاصی در مورد موضوع مراجعه کننده داشته باشد .

کوچ متخصصه یا منتور؟

کوچ متخصص است یا منتور؟

به طور معمول کسی که در حال منتورینگ است داری تخصص خاصی در مورد موضوع مراجعه کننده است  و به همین دلیل است که به فرد راهکار می دهد. اما یک کوچ نیاز ندارد تا حتماً تخصصی در مورد مسئله مراجعه کننده داشته باشد، در صورتی که در کوچینگ تخصص دارد  به همین دلیل به مراجعه کننده راهکار نمی دهد.

کوچ خوب کیست ؟  اگر احساس میکنید نیاز به یک کوچ حرفه ای دارید و میخواهید با ما همراه باشید

چه کسی گرداننده جلسه است؟

در فرآیندی که در جلسات منتورینگ وجود دارد ، منتور روند جلسه را در دست دارد و مسئولیت جلسه را بر عهده دارد زیرا می داند قدم بعدی چیست.اما در کوچینگ ، مراجعه کننده نقش بیشتری در فرآیند دارد و کوچ منتظر است تا پاسخ سؤالات خود را از مراجعه کنند دریافت کند، به همین دلیل مسئولیت جلسه بر عهده مراجعه کننده است.

در منتورینگ ، مراجع شروع به سؤال پرسیدن میکند و منتظر پاسخ منتور است زیرا این منتور است که دانای کل است و اطلاعات کافی در مورد موضوع دارد. در فرآیند کوچینگ مسئله دقیقاً برعکس است یعنی این مراجعه کننده است که دانای کل است و جواب تمام سؤالات خود را می داند، اما به آن آگاهی ندارد.

 

پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت