خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

انواع سیستم ترمز خودرو




قيمت 0ريال

انواع سیستم ترمز خودرو
انواع سیستم ترمز خودرو

واکنشی که انواع سیستم ترمز بر وضعیت خودرو در حال رانندگی دارند، یکسان است؛ اما فرآیند انتقال نیرو از پای راننده (هنگام فشار آوردن روی پدال) به ترمز روی چرخ و حد اثربخشی آن‌ها با هم دارای تفاوت‌هایی است. اگر بخواهیم در دسته‌بندی کلی، این نحوه عملکرد این قطعه را برای شما شرح دهیم؛ باید به دو نوع «مکانیکی» و «هیدرولیکی» اشاره کنیم. اما در نظر داشته باید که هر یک از انواع ترمز، خود شامل چندین دسته مختلف می‌شوند که در ادامه به پرکاربردترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بیشتربخوانید... اویل پمپ موتور

سیستم ترمز مکانیکی

عملکرد ترمز مکانیکی به این صورت است که با فشار دادن پدال توسط راننده، نیروی مکانیکی تولید شده با کمک یک کابل واسط به کفشک منتقل می‌شود. توجه داشته باشید که کفشک در واقع همان لنت ترمز است؛ اما تفاوت آن، ایجاد اصطکاک با سطح داخلی محفظه‌ کاسه‌ای است که در درون آن قرار گرفتند؛ در حالی که لنت در نوع هیدرولیکی با سطح دیسک اصطکاک دارد.

ترمز مکانیکی، جز نخستین و در عین حال ساده‌ترین نوع سیستم‌ ترمز است که در خودروها از آن بهره می‌برند؛ به همین دلیل دارای ایراداتی است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد:

  • نداشتن توانایی لازم جهت چند برابرکردن نیروی وارده به پدال
  • احتمال از کار افتادن سیستم ترمز به‌صورت کلی
  • احتمال پارگی و خوردگی سیم ترمز

عملکرد ترمز کاسه‌ای

از ترمز کاسه ای به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ترمز نوع مکانیکی، بیشتر در چرخ‌های عقب خودرو استفاده می‌شود؛ زیرا نیاز به نیروی کم‌تری دارند. یک کاسه و دو کفشک درون آن، اجزای سیستم ترمز هستند که از یک سمت به لولا و سمت دیگر به پیستون متصل است. در نظر داشته باشید که همزمان با چرخیدن چرخ، کاسه هم شروع به چرخیدن می‌کند.

هنگام ترمزگیری با فشار دادن پدال، نیرو به پیستون منتقل می‌شود؛ سپس کفشک‌ها به سطح داخلی کاسه چسبیده و سرعت چرخ را کاهش می‌دهند. قدرت کم ترمزگیری، احتمال بالای داغ شدن و وزن زیاد از معایب نوع ترمز کاسه‌ای و همچنین نیاز به نگهداری کم و در نتیجه مراجعه کمتر برای تعمیر خودرو از مزایای آن محسوب می‌شود.

سیستم ترمز هیدرولیکی

تفاوت سیستم ترمز هیدرولیکی با مکانیکی، استفاده از لوله‌های حاوی روغن ترمز به جای سیم است که تاثیر بهتری بر عملکرد سیستم می‌گذارد. بزرگ‌ترین مزیت این نوع سیستم ترمز، قابلیت جایگزینی ترمزهای دیسکی به جای نوع کاسه‌ای است که ویژگی مهم چند برابر کردن قدرت مکانیکی تولید شده توسط پای راننده برای سیستم را پشتیبانی می‌کند.

فرآیند کار به این صورت است که با فشار دادن پدال، نیرو چند برابر شده و تا زمان اعمال به پیستون اصلی، حفظ می‌شود؛ سپس نیروی پیستون به سیال پشت آن وارد شده و منجر به حرکت سیال در لوله‌های واسط می‌شود. در مرحله بعد، نیرو به پیستون‌های فرعی ترمز چرخ‌ها منتقل شده، دوباره قدرت آن افزایش پیدا می‌کند و در نهایت سیستم ترمز، خودرو را متوقف می‌کند.

جهت خرید قطعات اصلی کیا کلیک کنید.

عملکرد ترمز دیسکی:

در طراحی و مهندسی ترمز دیسکی سعی شده تا  ایرادات موجود در نوع کاسه‌ای تا حد زیادی برطرف شود. مواردی که در ادامه شرح می‌دهیم، ویژگی مربوط به این ترمز نسل جدید است که معایب نوع قدیمی‌تر یعنی کاسه‌ای را پوشش می‌دهد:

  • قابلیت بالای انتقال گرمای ترمز
  • کاهش میزان افت عملکرد ترمز
  • وزن کمتر نسبت به نوع کاسه‌ای
  • توانایی کنار زدن سریع آب از روی دیسک
  • قدرت بالای ترمزگیری

منبع: نمایندگی فروش قطعات کیا

 

پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت