خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

نحوه عملکرد لنت ترمز


 
قيمت 0ريال

نحوه عملکرد لنت ترمز
نحوه عملکرد لنت ترمز

سالم بودن آن اهمیت زیادی دارد؛ چرا که امنیت و ایمنی شما در حین رانندگی به آن بستگی دارد. وظیفه اصلی لنت ترمز ، کند کردن یا توقف حرکت ماشین یا وسیله نقلیه (اتومبیل، کامیون، قطار، موتورسیکلت و …) است. ترمزهای وسیله نقلیه به شما این امکان را می‎‌دهد که در صورت نیاز سرعت خود را کم کرده و خودرو را متوقف کنید.

چنانچه بخواهید ناگهان در خیابان‎‌ها و اتوبان متوقف شوید مجموعه‎‌ای از لنتهای ترمز با کیفیت بالا میتواند تفاوت ایجاد کند. وقتی پدال ترمز را فشار می‎‌دهید کولیس‎‌های ترمز خودرو، لنت‌های ترمز را در برابر روتورهای متصل به چرخ‎‌های خودرو فشار می‌دهند. اصطکاک بین لنت ترمز و روتورها باعث کند شدن وسیله نقلیه شما می‌شود. با گذشت زمان، اصطکاک باعث سایش لنت‎‌های ترمز می‌شود و در نهایت نیاز به تعویض دارد. در ادامه با استارپارتس نمایندگی فروش قطعات کیا همراه باشید.

نحوه عملکرد لنت

لنت‌های ترمز از طریق اصطکاک، انرژی جنبشی خودرو را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. دو لنت ترمز با سطوح اصطکاک رو به روتور در ترمز وجود دارد. وقتی ترمزها به صورت هیدرولیکی استفاده می‌شوند کولیس دو لنت را به هم فشار می‌دهد یا روتور در حال چرخش را فشار می‌دهد تا وسیله نقلیه کند و متوقف شود.

هنگامی که یک لنت ترمز در اثر تماس با روتور گرم می‌شود مقدار کمی از اصطکاک خود را به دیسک منتقل می‌کند و یک پوشش خاکستری بر روی آن باقی می‎‌ماند. لنت ترمز و دیسک به یکدیگر چسبیده و اصطکاک ایجاد شده خودرو را متوقف میکند.

جنس مواد تشکیل دهنده لنت چیست

لنت‎‌های ترمز از مواد فلزی، ارگانیک یا سرامیک ساخته شده‎‌اند. هر یک از آنها مزایا و معایب منحصر به فردی دارند. لنت‎‌های ارگانیک از مواد غیرفلزی مانند: شیشه، لاستیک تشکیل شده‎‌اند. این نوع لنت که از مواد ارگانیک هستند در دمای پایین، بهتر عمل می‌کنند.

لنت‌های ترمزکه مواد اولیه‌ی آن از جنس سرامیک است دارای الیاف ظریف مسی هستند. این الیاف‌ها به افزایش اصطکاک و هدایت گرما کمک می‌کند. این مواد در نهایت عملکرد ترمز را بهبود می‌بخشند. همچنین این دسته از لنت‌ها بسیار بادوام هستند.

لنت‌های ترمز سرامیکی عمدتا از الیاف سرامیک و سایر مواد پر کنندهتشکیل شده است. مواد فلزی چون رسانای خوب گرما هستند می‌توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند. همزمان به سیستم‎‌های ترمز کمک می‌کنند تا سریعتر خنک شوند. همچنین به فشار کمتر پدال برای عملکرد نیاز دارد.

بیشتربخوانید... پمپ روغن خودروی سانتافه

چرا باید لنت ترمز تعویض شود

لنت‎‌ها بعد از مدتی استفاده و همچنین به دلیل اصطکاک از بین می‌روند. هنگامی که لنت ترمز تمام می‎‌شود توان ترمز گرفتن بسیار پایین می‎‌آید. به همین دلیل است که باعث تصادف می‌شود. قطعه کوچکی از فلز نرم در لنت ترمز قرار دارد. هنگامی که لنت ترمز به سطح مشخصی رسید فلز شروع به مالیدن روتور ترمز می‌کند. اگر هر بار که ترمز می‌کنید صدای جیر جیر می‎‌شنوید نشانه این است که لنت ترمز نیاز به تعویض دارد. همچنین هنگام فرسودگی لنت ترمز چراغ هشدار دهنده روی داشبورد خودرو روشن می‌شود. اینگونه است که میدانید زمان تعویض لنت‎‌های ترمز است.

نشانه‌های خرابی لنت

  1. کشیدن فرمان هنگام گرفتن ترمز
  2. صدا هنگام ترمز گرفتن
  3. لرزش هنگام ترمز
  4. طولانی تر برای متوقف کردن
  5. چراغ نشانگر لنت ترمز روشن می شود

چگونه می‌توانیم طول عمر لنت ترمز را افزایش دهیم

  • سرعت کم: افزایش سرعت و مدام ترمز گرفتن باعث استهلاک لنت‌ها می‌شود.
  • وزن مناسب: داشتن وزن بیش از حد در وسیله نقلیه بر روی لنتهای ترمز تاثیر دارد.
  • از یک پا برای گرفتن ترمز استفاده کنید. در حالیکه همزمان با پای راست گاز را فشار می‎‌دهید، هرگز با پای چپ پدال ترمز را فشار ندهید.
  • سرویس و نگهداری‌های منظم: برای اینکه ترمزهای خودرو بیشتر دوام بیاورند رعایت برنامه نگهداری خودرو مهم است.

منبع: https://www.star.parts/shop/

پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت